Monday, October 25, 2010

efek kepada ilmu ialah amal...

Bismillahirrahmanirrahim...


facebook kini menjadi medan kepada pelbagai penyebaran ilmu dan info mahupun penyebaran fitnah dan gossip... teori konspirasi la... fitnah akhir zaman la... berita tentang umat Islam dihina dan dicaci... itu dan ini... tidak tentu sumber itu sahih atau tidak... ditambah dengan penyalahtafsiran ayat al-Quran dan hadis... dan lepas itu di share sesuka hati... dan pembaca terus mendapat info hanya sebagai info tambahan... tanpa terkesan ataupun tersedar di dalam hati untuk membangunkan umat Islam yang kini ibarat singa yang sedang tidur...

kalau nak share pun kena la pastikan apa yang di'quote'kan dalam artikel sahih dan bebas dari fitnah... kalau share nanti akan bercabang korang punya saham... tidak kira la saham pahala mahupun dosa...

aku bukannya apa... aku tengok sesetengah kawan aku cedok ilmu straight dari facebook pastu sebar kat aku... aku hanya akan dengar kalau cerita itu benar2 sahih...

lagi satu diorang ni tak habis2 cakap pasal freemason dan characteristicnya... pastu cakap yang kalau kita menyerupai sesuatu kaum, kita termasuk dalam kaum itu... aku tau semua tu... tapi ko tahu ke pasal freemason yang sebenar??? freemason tu kan pertubuhan rahsia dimana tak banyak info yang diketahui oleh kita... macammana mereka tahu tentang freemason dengan begitu senang...

senang cerita... aku hanya nak belajar ilmu untuk menjadi amal... belajar pasal al-Quran dan hadis... kerana pada aku... ilmu,amal dan istiqamah paling penting dalam hidup seorang muslim... itu pendirian aku... itu hala tuju aku... kalau ko nak cakap pasal ilmu yang tak pasti... aku tak nak dengar... ade aku kisah pasal ko?


inilah panduan yang sepatutnya... tafsir ayat al-Quran bukan ikut akal manusia...

efek kepada ilmu ialah amal... yang seterusnya membuahkan iman... bukannya nak berdebat kalahkan orang lain atau nak tunjuk hebat depan orang lain... tapi tak check iman diri sendiri naik atau tak... malah makin sombong dengan ilmu (ataupun tak puas hati bila kalah berdebat...)... baik tak payah...


iman sentiasa naik dan turun...

wallahua'lam...

ps1:post cam emo je... haha
ps2:aku tak tau la... kebelakangan ni kalau aku baca al-Quran aku rasa cam best je... kalau boleh tak nak berhenti je... adakah ini tanda kemanisan iman... (ahh... tak mungkin perjalanan aku untuk mencari kebenaran singkat camni je kn... hehehe)

No comments: