Saturday, October 30, 2010

cerita orang dok rumah sorang2~

...fuuuuu... kedengaran bunyi angin yang bertiup dengan merdu di ruang tamu rumah ku... lantas aku bangun menuju ke dapur... membuka peti ais yang sejuk membeku di tepi dinding bersebelahan dapur... aku memandang ke arah botol 7 up yang hijau baik punya... terus ku teguk... "hmmmmphhh... ayor kosong je yob",kata aku dengan loghat perak yang dah lama tidak digunakan... aku ternampak bekas aiskrim yang berwarna kuning berperisa neopolitan... lantas aku menelan aiskrim bertubi-tubi... aku menghela panjang... "bila la diorang ni nak balik... tak kesian kat aku ke dok umah sorang sorang ni...", bising diriku yang keseorangan di rumah... tidak tahu apa yang patut dibuat di rumah...

sesudah itu aku kembali ke ruang tamu... aku memandang nota c programming dan nota lain-lain subjek dengan lesu..."asyik-asyik study... malas ah..."kata benakku... lalu aku terpandang satu konsol berbentuk rectangular yang mempunyai zip di tepinya... aku membukanya... banyak perkara aku tahu... hari ini aku baca sampai surah at-Taubah... oh! lambat betul aku membaca al-Quran... orang lain dah berkali-kali khatam... aku pulak baru khatam sekali je... nampaknya momentum ramadhanku sudah sama sekali hilang...

lepas itu baca buku apa ertinya saya menganut agama ISLAM karya Fathi Yakan... aku dah baca dah buku ni... tapi lupa pulak... aku nak buat review berdasarkan topik dia...

dalam buku ni... aku ada jumpa beberapa ayat yang murabbi dah bagitau berkali-kali pada anak usrahnya... namun diri ini hanya mampu mendengar.... dan tak mampu mengamalkannya... ayat tersebut:

dan jiwa serta penyempurnaannya (ciptaannya)...maka Allah mengilhamkan kepada jiwa itu (jalan) kefasikan dan ketakwaannya...sesungguhnya beruntunglah orang yang mensucikan jiwa itu...dan sesungguhnya merugilah orang yang mengotorinya...
(Surah Asy-Syams:7-10)

aku nak jadi orang yang beruntung...

Ya Tuhan kami, janganlah Engkau jadikan hati kami condong kepada kesesatan sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami, dan karuniakanlah kepada kami rahmat dari sisi Engkau; karena sesungguhnya Engkau-lah Maha Pemberi (karunia)...

ps1:konsol merujuk kepada harta aku yang paling berharga... Al-Quran... hilang psp aku, aku x kisah... hilang konsol aku yang extra special ni aku, ke lubang cacing pun aku cari... sape2 curi konsol ni memang nak mati...
ps2:blogging pun blogging jugak... tido jangan lupa sudah...
ps3:td baca buku apa erti saya menganut ISLAM... qiamullail ni penting untuk membina individu... tapi nak bangun tu yang susah tu... Semoga Allah mempermudahkan jalan ku kepada-Nya~

1 comment:

Itminaan said...

Nice, pasal Qiamullail tu, teringat pada satu nasyid lama, tajuknya 'Di Hening Malam' oleh Diwani.