Friday, March 19, 2010

Orang Lalai vs Orang Berakal


ORANG LALAI (DARI PEGANGAN TAUHID), TATKALA DATANG WAKTU PAGI DIA MEMIKIRKAN APA YANG HARUS DIKERJAKANNYA. ORANG YANG BERAKAL (BERTAUHID) MENERIMA PEKERJAAN YANG DITAKDIRKAN ALLAH S.W.T UNTUKNYA.



Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Ibn Umar, bahawa rasulullah pernah ditanya tentang siapakah orang beriman yang paling bijak ? Lalu dijawab oleh baginda dengan bersabda :
“Mereka yang lebih banyak mengingati mati dan lebih baik persediaannya kepada perkara selepas mati, mereka itulah orang yang paling bijak.” (hadis riwayat Ibn Majah)

Kenape camni plak... korang taw tak knape Rasululah cakap camtu??
cbe korang fikir... klau seseorg(seorang muslim) tu dah taw esok die akan mati... ape die akan buat?? cbe korang bagitaw kat aku??

.... (x de respon plak... ehhh lpe lak ni blog... bknnye chatting... haishh.. dah tua ke aku ni...x lme dah ni..)
MySpace

ok la.. aku jawab la... pasti die akan wat baik kn.... die rse die tu byk sgt dose... so sblm mati ni la mse untuk tobat... kesian... org cam ni pown ade... nauzubillah...

ape yg nak aku cakap ni sbnrnye org yg bijak ialah orang yang mengingati mati dan bukan sekadar ingt pastu terus lupe... tapi... mengingati mati dan merancang dan mempersiapkan diri untuk menghadapinya...

Menurut al Imamul Ghazali rahimahullah, manusia ni terbahagi kpd 2 golongan bila berhadapan dengan mati:

Pertama: Golongan yg lalai ngan dunia...

MySpace

diorang ni takut ngan mati kerana syg sgt kat dunia... klau bley nak hidup seribu tahun lg... sibuk kuarkn duit dan tenaga untuk hidup lme... tp nak doa sgt susah... mse nak mati bru nak menyesal...

kdg2 bimbang BMW 5 series kne curi...

takut TV plasma Samsung PN50B550 kne curik...

x bley tidur ble mimpi jam Rolex Cosmograph Daytona dicalarkan... dan mcam2 lg


Kedua: Golongan yang apabila terdengar tentang kematian atau tazkirah bersangkutan dengan kematian akan timbul rasa takut dan bimbang akan nasib di alam kubur.

(perghhh... mcam ni la yg kite nak)

MySpace

apabila ingat tentang mati... mereka segera bertaubat pastu usahe nak jauhkan diri dari maksiat dan mendekatkn diri kpd Allah..

Dlm mse yg sme, dunia tidak dilupekan kerana mengingati mati membuat mereka amik berat pasal ibadah mereka, banyak mana ibadah mereka, makanan yg mereka msukkn ke dlm perut mereka serta dgn cara apa rezki mereka diperoleh...

Beginilah manusia yg benar2 memahami Islam dgn sebenarnya dimana mereka bekerja untuk dunia dan akhirat,manakala mengingati mati mnjd benteng memelihara kerja dunia supaya tak bertentangan dgn syariat islam...

(Plagiarise Part...)

"

Imam Ghazali juga telah mengajar kepada kita bagaimanakah cara mengingati mati, antaranya:

1) Ingat kepada rakan atau sahabat yang telah meninggal dunia. Mungkin umur mereka sebaya dengan kita atau penyakit mereka sama dengan kita, oleh itu bila pula Malaikatul maut akan menjemput kita.

2) Ingat bagaimana cara mereka meninggal. Ada yang disebabkan penyakit buah pinggang, darah tinggi, kencing manis atau lemah jantung. Cuba tanya diri kita, apakah kita betul-betul sihat dan tidak akan menghidapi penyakit seperti ini. Atau ada yang ditimpa kemalangan tiba-tiba. Apakah kita boleh terselamat dari kemalangan seumpama ini.

3) Bayangkan kehidupan mereka sebelum mati. Ada yang meninggal dalam keadaan baik kerana penghujung hayatnya ia menjadi ahli masjid dan dekat dengan Allah Taala. Ada yang kita dapat lihat jenazah dengan wajah yang tenang bertemu dengan Allah Taala. Ada juga sahabat yang meninggal tetapi hayatnya penuh dengan maksiat, minum arak, disko, tinggal solat dan sebagainya. Lihatlah wajahnya yang penuh dengan tanda azab dan kengerian.

4) Ziarahi orang sakit dan nazak. Lihat bagaimana azabnya sakaratul maut dan betapa seksanya berhadapan dengan saat kematian.

"
(End of Plagiarise part)



Adakah anda setuju kalau saya katakan perbuatan yang kita lakukan sekarang akan memberi impak yang besar kepada masa depan anda. (apsal poyos tahap mintak penumbuk lak nih?)
MySpace

Sbg contoh.... kite dr dulu ske makan gulai lemak cili padi.... smpai besar ske makan bende tu..
Lg contoh.... klau dr dulu dilatih untuk tido awal.... selalunye..... smpai besa pown akan terbiasa ngan sikap tido awal...(aku terase la plak... aku dah la slalu tido lmbat..
MySpace)

Sumer ni akan menjadi sikap kita bila dah dewasa(dah ade anak dan B1N1)... sama ade sikap baik atau x baik... melainkan kita ubah sikap kita... tapi ble dah berumor tu susah "sikit" nak berubah...

Oleh hal yang demikian, klau nak bentuk sikap yang baik untuk mse depan... sekarang lah msenye... bkn semalam... bkn esok.... bkn lusa... bkn minggu depan(ape aku merepek nih?
MySpace)

Klau pepatah Melayu mengatakan melentur buluh biarlah dari rebungnya...(Contoh karangan A1
MySpace)
manusia ni lbey kurang mcam rebung... semakin lme semakin susah nak berubah....

Wahai kwn2ku,
Sama2lah kte sdar.... sikap kita msih boleh diubah.... gnekan mse mude ni sebaiknya.... bknnye mse untuk kte enjoy....mse mude adalah mse kite ade byk tenaga.... Ubahlah diri kamu...

Xkan ble umur sudah senja bru nak bertaubat.... Pd mse tu korang pown dah susah nak ubah diri...Segalanya dah terlanjur... Dose pown dah byk.... Pd mse tu.... nak didik diri supaya bersifat dn sifat mahmudah pown dah susah.... nak wat baik pown rse berat je...... dan pd mse tu bru korang sedar.... korang dah byk buang mse pd waktu mde korang... Dah byk lakukan maksiat... dah byk itu... dah byk ini.... nauzubillah

Oleh itu sahabatku yang dikasihi sekalian... Marilah kita berfikir sejenak..... jika kta sudah dimamah usia..... ditelan zaman..... pd mse itukah bru kte nak bertobat....

وعن أبي هريرة رضى الله عنه عن النبي قال : سَبْعَةٌ يُظِلُّمُهُمُ اللهُ فِى ظِلِّهِ يَوْمَ لاظِلَّ إِلا ظِلُّهُ : إِمَامٌ عَادِلٌ وَشَابٌ نَشَأَ فِى عِبَادَةِ اللهِ عَزَّوَجَلَّ وَرَجُلٌ قَلْبُهُ مُعَلَّقٌ بِالمَسَاجِدِ وَرَجُلانِ تَحَابَّا فِى اللهِ اجْتَمَعَا عَلَيْهِ وَتَفَرَّقَا عَلَيْهِ و َرَجُلٌ دَعَتْهُ امْرَأَة ٌذَاتُ مَنْصَبٍ وَجَمَالٍ فَقَالَ : إِنِّي أَخَافُ اللهَ وَرَجُلٌ تَصَدَّقَ بِصَدَقَةٍ فَأَخْفَاهَا حَتّى لاتَعْلَمَ شِمَالُهُ مَاتُنْفِقُ َيمِيْنُهُ وَرَجُلٌ ذَكَرَ اللهَ تَعَالَى خَالِيًا فَفَاضَتْ عَيْنَاهُ ( متفق عليه )

1.
Golongan pertama ialah pemimpin yang adil
2.Golongan kedua ialah pemuda yang hidupnya sentiasa beribadat kepada Allah S.W.T
3.Golongan ketiga ialah seseorang yang hatinya sentiasa terikat dengan masjid
4. Golongan keempat ialah 2 orang yang berkasih sayang kerana Allah S.W.T di mana mereka bersatu dan berpisah kerana Allah
5.Golongan kelima ialah seorang lelaki yang dipujuk oleh seorang wanita yang mempunyai kedudukan dan cantik untuk berzina lalu dia menyatakan bahawa dia takutkan Allah
6.Golongan keenam ialah seseorang yang bersedekah lalu dia sembunyikannya sehingga tangan kirinya tidak mengetahui apa yang disedekahkan oleh tangan kanannya
7.Golongan ketujuh ialah seseorang yang mengingati Allah S.W.T dalam keadaan sunyi lalu menitislah air matanya

yg nak dihighlightkan kat cni ialah point no 2... semasa kita muda ini... inilah peluang kita untuk berlumba2 untuk kebaikan.... kenapa pemuda disebut dlm hadis? hal ini kerana seorang pemuda sentiasa diuji dan diasak dgn berbagai dugaan yg mencabar kekuatan iman pada akhir zaman ini.... mmg diakui payah untuk seorang pemuda komited dgn landasan hidup beragama kecuali dgn usaha yg bersungguh...


Pada akhir zaman ini.... Islam ibarat bara api.... digenggam sakit.... dilepaskan padam.... klau kita berpegang kepada Islam.... pelbagai rintangan dan cabaran diasak terhadap diri..... dan kdg2 sehingga mereka ada yg berhenti dr jalan Islam.... alangkah ruginya mereka.... kalaulah mereka tahu ganjaran kepada pemuda yg sentiasa beribadah kpd Allah... klau korang pikir balik.... klau sume pemuda malaysia cam ni.... alangkah indahnya hidup.... jd... untuk membina masyarakat yg hebat perlu dimulakan dgn individu yg beriman dan bertaqwa...


Akhir kata, aku nak ajak korang menjd golongan yg kedua itu... diharapkan korang akan berusaha untuk untuk menjadi golongan kedua.... Semoga Allah permudahkan korang untuk dlm mendalami Islam dan mengenal Allah.....

Wassalam..

(ps:sori pasal plagiarise part.... malas lak nak taip......copy paste untuk kongsi ilmu xpe kot....dan minta maaf pasal bahasa yg pelik tahap perosak bahasa dan kesalahan ejaan....walaupown kesalahan ejaan dikatakan kesalahan budak tadika..... hal ini demikian kerana,aku ni "fail" bahasa melayu mse spm...hahahaha.... ok dah... cukup....aku nak study skang....MySpacepastu tidoMySpace.... Doakan aku bley wat yg terbaik untuk exam~)


3 comments:

afifah said...

panjang tp berbaloi utk baca...

Anonymous said...

ko ni nk main2 ke ape? wlupun care pnyampaian utk menarik org bace, ak nmpk lgi bnyk negative dr positive. bknnye ak x spport org2 tulis blog agama, tpi aku tgk seolah-olah ko x menyampaikan msg yg sbenar. seolah-olah mcm nak buat lwk bodo je article2 ko ni. hadith yg bertemakan sedih bleh plak ko huraikan mcm cerita lwk?

Mirull Leonhart said...

Thnx 4 da advice~