Monday, May 24, 2010

I feel good~

aku ni suke tgk gelagat manusia...(tp bkan usha awek la... sangka baik la skit ngan aku...MySpace) klau dok dpn kotak bodoh(tv) dan lappy... khusyuk sgt... aku xtau la ape yg die buat... kdg2 aku nmpak bdak2 ni keluar air mata... uit! terkejut aku... aku ingatkn diorang nangis sbb tgk keadaan umat Islam kini dlm berita ke ape ke... ni x... lyn drama melayu/indonesia/korea/drama yg sewaktu dgnnya... haishhh ape nak jd ni~



ade gak jenis org yg x reti nak menangis nih... nak control la ktekn... dgn alasan "x laki la klau nangis nih"... pale hotak ko... ni yg aku marah ni... sori la bero... ter"emo" skit... bero,aku cdgkn ko pegi blaja agama lg... x ckup nih... jgn sdap mulut je gne falsampah org barat nih... aku kesian la kat bro~

Kata Ibnu Qayyim - 10 Jenis Tangis

1) Menangis kerana kasih sayang & kelembutan hati.

2) Menangis kerana rasa takut.

3) Menangis kerana cinta.

4) Menangis kerana gembira.

5) Menangis kerana menghadapi penderitaan.

6) Menangis kerana terlalu sedih.

7) Menangis kerana terasa hina dan lemah.

8) Menangis untuk mendapat belas kasihan orang.

9) Menangis kerana mengikut-ikut orang menangis.

10) Menangis orang munafik - pura-pura menangis.

"..dan bahawasanya DIA lah yang menjadikan
orang tertawa dan menangis."
(AnNajm : 43)

kerana mak x layan???


Allah cipta ketawa dan tangisan... serta diciptakan sbb tercetusnya kedua2nya... Allah sentiasa dtgkn sebab dgn dtgnya sesuatu supaya manusia berfikir....

mata kita yg kecil ini x pernah kering dr tangisan... airmata sentiasa menemani kita tanpa putus2...

namun begitu... yg korang tangiskan kerana menonton drama kesukaan itu tercela atau terpuji???

Haaa.... tu yg kite nak tau tu.....

tangisan tercela ni contohnye meratapi mayat dgn meraung dan memukul dada atau merobek pakaian(cam dlm cite melayu je... hahaha)

tangisan yg terpuji contohnye tangisan kerana menginsafi dosa silam atau takut akan azab dan siksa Allah...

” Tiada suatu yang lebih disukai oleh Allah dari dua titis dan dua bekas. Titisan air mata kerana takut kepada Allah dan titisan darah dalam mempertahankan agama Allah. Adapun dua bekas adalah bekas dalam perjuangan fisabilillah dan bekas perjuangan kewajipan kepada Allah” ( Riwayat At-Tirmidzi)

Saban hari(ceyh.... ayat...), manusia menangis... Namun tangisan menggambarkan sebab yang berlainan...

kerana clash ngan pakwe??

Jika orang soleh menangis kerana takut kehilangan iman dan cinta mereka kepada Allah dan rasulnya, hari ini tangisan manusia kerana takut berpisah dengan dosa dan maksiat...

Orang soleh zaman dahulu menangis kerana takutkan azab Allah, hari ini tangisan manusia kerana takut kehilangan dunia...

Jika para nabi dan Rasul menangis kerana takut menghadapi akhirat, zaman ini manusia seolah-olah berani untuk menghadapinya...

Tetapi apabila orang2 soleh sanggup menghadapi gelora dunia, zaman ini manusia takut dan lemah hati dalam mengharungi kegagalan dan kekecewaan hidup...

jgnlah menangis kerana... sebab yg tidak menguntungkan diri... kerana itu salah satu perkara sia2...

kerana potong bawang???

MySpace
menangis dan paksa parent beli mainan... bdak nih~

MySpace
kerana diclash???

Menangislah secara yg sepatutnya... jgn zalim terhadap diri sendiri... anda mampu mengubahnya...

ps:aku rase tenang bile mengadu pd Allah tentang kehidupan aku... susah senang yg aku alami sepanjang kehidupanku... wlaupun aku xde sape aku bley kongsi masalah... pd aku... ckuplah Allah sbg tempat mengadu segala2nya~

ps2:doakn aku berjaya dlm exam... smbung study dlu~MySpace

No comments: